خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/01/30 - 12:47
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : فرهنگی
بیاتی تشریح کرد:

گزارش عملکرد یکساله امور کتابخانه‌ای (بخش‌های مرجع، کاوش و امانت) کتابخانه مجلس

اهمیت خدمات مرجع در کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی و پژوهشی نظیر کتابخانه مجلس شورای اسلامی و ظهور نیازهای اطلاعاتی جدید در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژوهشی علوم انسانی- که موضوع مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس است که مستلزم توجه دائم به ارائه‌ خدمات  کیفی و کمّی مطلوب در بخش مرجع است.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت از روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، خدمات مرجع به منظور پاسخگویی بهتر و سریع‌تر به پرسش‌های مراجعان ارائه می‌گردد. این خدمات شکل‌های زیادی را در بر دارد و در برخی موارد منابع اطلاعاتی گوناگون و تخصص کتابداری را در سطح بالا می‌طلبد. هماهنگی تلاش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تخصص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و منابع می‌تواند کارکرد بخش مرجع را به طور مناسب و کارآمد افزایش دهد. اهمیت خدمات مرجع در کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تخصصی و پژوهشی نظیر کتابخانه مجلس شورای اسلامی و ظهور نیازهای اطلاعاتی جدید در حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پژوهشی علوم انسانی- که موضوع مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس است- مستلزم توجه دائم به ارائه‌ خدمات  کیفی و کمّی مطلوب در بخش مرجع است.



کیانوش بیاتی، کارشناس با سابقه و قدیمی بخش مرجع کتابخانه مجلس، گزارش زیر را از عملکرد بخش امور کتابخانه‌ای در سال 1401 ارائه کرده است:



بخش مرجع با داشتن بیش از 10000 جلد کتاب مرجع جامع  و روزآمد در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعین اعم از استادان، دانشجویان، پژوهشگران، نویسندگان و محققان تلاش می‌نماید. از جمله فعالیت‌های بخش، می‌توان به ارائه خدمات متنوع مرجع مانند بازیابی اطلاعات مورد نیاز مراجعان به دو صورت حضوری و غیرحضوری اشاره نمود. بخشی مهمی از مراجعات حضوری و غیر حضوری  به بخش مرجع نیز توسط نمایندگان مجلس یا دستیاران آنها صورت می‌گیرد. به طور معمول، درخواست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اطلاعاتی نمایندگان به سرعت و فوریت تأمین و در اختیارشان قرار داده می‌شود.



این بخش با انجام اموری مانند قفسه‌خوانی و وجین منابع قدیمی به صورت فصلی و دوره‌ای بر حفظ مجموعه‌ای پویا وکارآمد تأکید دارد.



در حال حاضر، سالن مرجع کتابخانه مجلس دارای 100 صندلی برای پذیرایی از مراجعان است. در سال 1401، جمع سؤال‌های مرجع پاسخ داده شده (اعم از ساده، متوسط، جستجوی خاص و مشاوره پژوهشی) حدود 1500 مورد بوده است. یادآور می‌گردد این بخش علاوه بر مراجعان داخلی، مراجعان خارجی نیز دارد و سالانه تعداد قابل توجهی محقق خارجی، از منابع این بخش بهره می‌برند.



در سال 1401 حدود 100 عنوان کتاب مرجع فارسی و لاتین به مجموعه اضافه شد. در این بخش چینش و مرتب‌سازی قفسه‌ها به صورت هفتگی انجام و مرمّت منابع فرسوده و آسیب‌دیده نیز به صورت دوره‌ای در دستور کار قرار دارد. شناسایی منابع مرجع اینترنتی معتبر و رایگان (فارسی و لاتین)، آموزش کارورزان رشته کتابدرای و پاسخگویی و ارائه خدمات به صورت تلفنی نیز از جمله امور محوله به این بخش است. این بخش همواره تلاش می‌کند برای پاسخ‌گویی به نیازهای اطلاعاتی کاربران، از بهترین ابزارها و شیوه‌ها استفاده و تا حد ممکن، رضایت مراجعان را جلب نماید.



بخش کاوش کتابخانه‌ مجلس با هدف ارائه خدمات مرجع دیجیتالی به فعالیت می‌پردازد. پاره‌ای از خدمات به صورت حضوری و پاره‌ای  نیز به صورت غیر حضوری و عمدتاً از طریق محمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی الکترونیکی نظیر ایمیل (پست الکترونیکی) تأمین و ارسال می‌گردد.



در صورت مراجعه حضوری، مراجعان امکان دسترسی و استفاده رایگان از اینترنت، پایگاه داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نظیر پایگاه مقالات فارسی، پایگاه دیجیتالی نشریات و مشروح مذاکرات مجلس سنا، ملی و اسلامی، پایگاه منابع دیجیتالی نسخه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خطی، سنگی، سربی و چاپی را خواهند داشت و در صورت نیاز از کمک و یاری کتابداران متخصص بخش برخوردار خواهند بود. در سال 1401 بیش از 153584 فریم اسکن منابع  به صورت حضوری به مراجعان تحویل شده است.



حدود 4482 ایمیل درخواست اطلاعات نیز از طریق لینک بحش کاوش در وبگاه کتابخانه مجلس  دریافت و بیش از 96113 فریم اسکن منابع، به ایمیل متقاضیان ارسال شده است. پژوهشگران و محققان می‌توانند برای ارسال درخواست اطلاعات خود، به وبگاه کتابخانه مجلس با نشانی ical.ir مراجعه نمایند و درخواست خود را ارسال کرده، از خدمات دیجیتالی کتابخانه بهره‌مند شوند.



بخش امانت کتابخانه‌ دارای مخزنی با حدود 700000 نسخه کتاب و منابع چاپی و یکی از بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعال و پویای کتابخانه است. عمده خدمات این بخش به صورت حضوری ارائه می‌شود. فعالیت‌های روزانه این بخش شامل امانت و عودت کتاب، چینش مستمر منابع در قفسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، همکاری با بخش فهرست‌نویسی، وجین کتاب‌های بلااستفاده، مرمّت کتاب‌های آسیب دیده و قفسه خوانی مستمر مخزن کتابخانه است.



این بخش توانسته با حضور نیروهای کارآمد در راستای پاسخگویی بهینه به مراجعان، گام‌های مؤثری بردارد.  امسال بیش از 4200 مراجعه کننده از خدمات این بخش استفاده کرده‌اند. بیش از 12000 جلد کتاب و دیگر آثار چاپی به مراجعان امانت داده شده و بیش از 200 جلد کتاب در اختیار نمایندگان محترم مجلس قرار گرفته است.



همچنین در سال جاری حدود 980 مراجعه کننده جدید با سطوح تحصیلی و علمی مختلف ثبت نام شدند و بالغ بر 4000 جلد کتاب جدید نیز به مجموعه منابع چاپی اضافه شده است. در نهایت آنچه باعث ارتقاء جایگاه کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌شود، توانمندی آنها در ارائه خدمات مرجع در حد مطلوب و سطح مورد انتظار مراجعان و محققان است./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 360443
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم